Mig_og_min_by_LOGO_Version_01_BLACK.jpg

MIG & MIN BY

19-03-2024

I 2024 fylder Thisted 500 år som købstad, og dette fejres især i ugen op mod 10. august, som er selve datoen for kong Frederik den 1.’s underskrivelse af købstadsprivilegierne i 1524.

Men på Thisted Museum tager vi hul på fejringerne allerede her i foråret. Den 22. marts åbner særudstillingen MIG & MIN BY, som er målrettet børn og barnlige sjæle. Gennem leg og læring formidler udstillingen, hvad en by egentlig er, og i særdeleshed hvad Thisted er. Målet er at give børn mulighed for at lære om den kulturhistorie, de er en del af, og deres voksne må gerne være med.

Udstillingen er bygget op omkring en fortælling om Skygningerne, der er et miniputfolk, som bor mellem os. De sover i en sardindåse, samler på ting og går på opdagelse i byens univers, uden at vi rigtigt lægger mærke til dem. Med Skygningerne kan man f.eks. besøge en pølsevogn og en butik, og man kan undersøge, hvad børn legede med i gamle dage, og hvad der ligger i jorden under vore fødder. Selv byens råger er kommet på museum.

Det er en gruppe 5- til 6-årige fra Espersens Børnehus, der har været med til at bidrage til udstillingen med refleksioner over, hvilke steder de synes er spændende i Thisted. De er involveret i udvælgelsen af genstandene, og de har ovenikøbet været på besøg hos borgmesteren, som også skal indvie udstillingen. Alle er velkomne til at besøge MIG & MIN BY på Thisted Museum, og der tilbydes desuden særlige forløb for børnehaver og børnehaveklasser.

Udstillingen, der er støttet af Nordea-fonden, er udviklet af Museum Vestsjælland og Vardemuseerne, og den har været vist på flere museer – og i flere byer – i landet. Nu er det så blevet Thisteds tur, og det passer perfekt med den store runde fødselsdag.

Borgmester Niels Jørgen Pedersen foretager sammen med børn og voksne fra Espersens Børnehus den officielle indvielse onsdag den 20. marts kl 10. Udstillingen åbner for publikum den 22. marts og vises på Thisted Museum indtil medio november 2024.