klitmoeller_bog_forside.jpg

Ny bog om Klitmøller for 100 år siden

11-12-2023

Fredag eftermiddag (8/12 2023) blev bogen ”Klitmøller 1920 – 32 – Fotografier af Jens Chr. Jensen” udgivet i Klitmøller Lystfiskerforenings lokale. Bogen er resultatet af et samarbejde mellem mølboerne Ove Holler og Jan Salmonsen og fotograf Klaus Madsen, samt Museum Thy. Igennem de sidste par år har de arbejdet med den store samling af fotos, som Jens Chr. Jensen efterlod sig ved sin død i 1934. Familien tog vare på samlingen, senest ved Ebbe Skaalum. Samlingen er enestående, idet de flere tusinde optagelser især fra Klitmøller viser et lokalsamfund i et årti i 1900 tallets begyndelse. Fiskeriet og landingspladsen er motivet for mange af optagelserne, men livet i fiskerlejet og dens indbyggere har også fanget hans linse.

Bogen gengiver godt 100 af Jens Chr. Jensens fotografier, som ledsages af tekster om de forskellige emner samt om hans arbejde og fotografiets evne til at fastholde erindringer.

Museumsleder Jytte Nielsen takkede de tre forfattere for deres initiativ til bogen, samt det store arbejde med fotografierne og det første eksemplar bad hun Lone Morell viderebringe til sin far Ebbe Skaalum.

Bogen kan købes i SPAR Klitmøller, boghandelen og museet i Thisted. Prisen er 150 kr.

Læs om udgivelsen her: